Rory Block – A Woman’s Soul

Stony Plain Records

Rory Block 325

A Woman’s Soul” is het eerste album in de reeks ”Power Women of the Blues” en is het Bessie Smith die deze eer te beurt valt. Yep, het staat er echt: eer! Rory Block bezit namelijk alle kwaliteiten om het oeuvre van blues-legendes in het zonnetje te zetten. Een soepele, ingetogen soms ruige stem en dito gitaarspel zijn de hoofd ingrediënten die er voor nodig zijn om authentiek over te komen. Dat bewees ze al in de “Mentor series” waarin ze een hommage bracht aan legenden als Bukka White (zie recensie elders op deze site), Mississippi John Hurt, Skip James, Son House, Mississippi Fred McDowell en Reverend Gary Davis. Op “A Woman’s Soul” bespeelt Rory ook de bas en gebruikt ze voor de percussie weer bongo’s. Daarnaast werden er uit de garage weer hoedendozen, plastic opbergboxen, cornflakes-dozen en houten lepels bij elkaar verzameld. Het gaat haar zo te horen gemakkelijk af en klinkt ook nog eens goed! Dat maakt dat deze cd eigenlijk verplichte kost is voor de bluesliefhebber die naast gierende gitaarsolo’s van bluesrock gitaarbeulen ook wel eens achterover geleund van iets rustigers wil genieten.
Bessie Smith is dus de eerste dame in een nieuwe serie. In haar eerbetoon heeft Rory daarbij niet alleen voor bekende nummers als Do Your Duty, Gimme a Pigfoot and a Bottle of Beer en Need a Little Sugar in My Bowl gekozen, maar ook voor iets minder bekend werk als bijvoorbeeld Jazzbo Brown from Memphis Town, I’m Down in the Dumps en de gospel On Revival Day. Bij de laatste krijgt ze wederom hulp van enkele gospel singers. Hun namen worden helaas niet in het persbericht vermeld, maar zij leveren een grote bijdrage aan de sfeer.
Rory tracht op deze cd niet om de stem van Bessie Smith te evenaren, maar de emotie die zij in iedere song legt compenseert een hele hoop en doet vermoeden dat deze nieuwe serie die een eerbetoon aan vrouwelijke blueslegendes wordt, misschien nog meer succes zal oogsten als de “Mentor Series”.
Met “A Woman’s Soul” is in ieder geval een stap in die richting gezet!

Rory Block A Womans Soul 3f4