BMI goes India – Sanskritized

bmi 325

Het is niet gemakkelijk voor iemand wiens DNA gekenmerkt wordt door blues, country, pop, rock, funk, soul en metal om een recensie te schrijven over een muzikale stroming waartegen het natuurlijke afweermechanisme meteen in werking treedt. Ach, je bent een bikkel of niet en ik heb een groot herstellingsvermogen, dus zit ik met koptelefoon op te luisteren naar “Sanskritized”, de nieuwe CD van BMI goes India. Een eerdere kennismaking met de muziek van Barend Tromp (sitar) en zijn broer Maarten (electronics) leidde niet tot de roep om slachtofferhulp, integendeel, ik werd enthousiast over hun aparte sound waarin de sitarklanken een hoofdrol speelden.
Dat zelfde enthousiasme maakt zich ook nu weer van mij meester na het horen van Madhukauns en Working In Da Valley. Op de eerste bespeelt Barend zijn sitar weer als een gitaar, althans zo klinkt het, en is de enige link die met India gelegd kan worden dat het instrument daar vandaan komt.
De tweede is na een orgeltjes intro ook van enkele regels tekst voorzien en heeft meer Aziatische invloeden.
To Be A Tree begint onheilspellend met diepe, donkere tonen, maar gaat over op een midtempo dansbaar nummer met een mooie melodie lijn. “Sanskritized”klinkt naar mijn mening sowieso melodieuzer als zijn voorganger “BMI goes India”, waarbij ik al na de eerste draaibeurt One Day in Dharamsala tot mijn favoriet benoem.
Op Ravi On Acid is het vooral de elektro dat de boventoon voert en voor dit nummer zullen de dance liefhebbers wel vaker op de repeat knop drukken. Pale Moon God gaat gepaard met een behoorlijke portie psychedelische invloeden terwijl in het fraaie Ustad Ghulam wederom Aziatische invloeden hoorbaar zijn voordat deze halverwege omslaan naar een melodie die in de verte bekend in de oren klinkt, maar door de sitar klanken gecamoufleerd wordt.
Afgesloten wordt met Chillum, een nummer dat blijkbaar op chillen gebaseerd is want het straalt een soort sferische rust uit.
Had ik bij hun debuut CD een vijftal draaibeurten nodig om hun muziek te waarderen, op “Sanskritized” tonen Barend en Maarten progressie door melodieuzer voor de dag te komen, waardoor ik al aan 2 draaibeurten genoeg had om een gunstig oordeel te vellen!
Sitarklanken in combinatie met house, dance of techno (als leek hoor ik geen verschil), het blijft een aparte combinatie, maar wel een die aanslaat en er voor zorgt dat er nu al 2 CD's van dit genre in mijn CD collectie staan! Rest me alleen nog te vermelden dat de broertjes "Sanskritized" onder eigen beheer opnamen en alleen de mastering overlieten aan Master Factory Eindhoven.

bmi 625“Sanskritized”