Left Hand Georges & Friends – Back Home

MARISTA

Left Hand 325

Het is lente en wat is er dan fijner om een terugblik te werpen op de winter en je CD te openen met Song For Christmas. Het tekent de ware kunstenaar om je op het verkeerde been te zetten. Iets dat vergroeid is in de aard van beeldend-kunstenaar Georges Veltjen, die onder het synoniem Left Hand Georges ook een niet onverdienstelijke singer/songwriter blijkt te zijn. Samen met zijn vrienden Yvon Steegmans (gitaar/backings) en Bert Peyffers (double bas/mandoline/percussie) brengt hij zijn tweede CD “Back Home” uit, die uit maar liefst 13 zelf geschreven liedjes bestaat. Die ademen een relaxte sfeer uit en bij het luisteren zou je denken dat het schijfje in Nashville opgenomen is.
De nummers zijn klein gehouden, geen geluidseffecten (op de sleigh bells in het eerder genoemde Song For Christmas na) of andere franje maar gewoon drie muzikanten die hun instrumenten liefkozen en die met gevoel en respect bespelen.
13 nummers die je het beste onder Americana kunt rangschikken zijn goed voor 47 minuten muziek van hoge kwaliteit. Georges zelf heeft een aangename doorleefde stem die hij af en toe tot onder het NAP laat zakken en waarbij de tweede stem van Yvon goed op afgestemd is. Ook lekker in het gehoor ligt de begeleiding, niet alleen maar akkoorden maar ook speelse gitaar-riedeltjes zijn – zonder het solo’s te noemen – aan de liedjes toegevoegd.
Het is moeilijk om een song te vinden die er uitspringt, of het zou Wrong moeten zijn, een country walsje met een prachtige dubbele gitaarsolo.
Going Home” is een prachtige CD met een prima geluid dat als één geheel klinkt en lekker voortkabbelt. Daar is niks mis mee!
Maar,….daar schuilt echter ook een gevaar in want te veel van het goede of gebrek aan variatie kan de aandacht bij de luisteraar doen verslappen.