Indianizer – Zenith

Bordello A Parigi

indianizer325

Indianizer is een band uit Turijn en bestaat uit de gitaristen Riccardo Salvini en Matteo Givone (die ook hun stembanden ter beschikking stellen), Gabriele Maggiorotto - drums en Salvatore Marano – synths/bas. Dit viertal heeft zich ten doel gesteld om de luisteraar de sleur van het alledaagse leven te laten vergeten, hetgeen een nobel gebaar is. Dat kan door te dansen of op een andere manier uit je bol te gaan op hun muziek die in het begeleidende persbericht omschreven wordt als Tropical Beat, Psychedelic, Cumbia, Elektro en Rock. Tja, de indruk dat “Zenith” – na “Neon Hawaii” het 2e volledige album van de band – geen alledaagse cd zou zijn kreeg ik al toen ik het hoesje onder ogen kreeg. Onder het bekende motto “Wat de boer niet kent, eet ie niet”, had ik eerlijk gezegd niet veel trek om mijn gehoor bloot te stellen aan muziek die – wederom door het persbericht - omschreven werd als een trippy smeltkroes van tropische vibes, hypnotiserende beats en geestverruimende teksten.
Ach, je moet het leven spannend houden en wat zijn 40 minuten nou in een mensenleven?
Welnu, de 8 songs op “Zenith” zijn voor iemand van mijn generatie best te pruimen en ik schaam me niet om te zeggen dat de cd al meerdere keren mijn speler bezocht heeft.
De hoofdprijs gaat dit keer naar Dawn, de track waarmee geopend wordt en me nieuwsgierig maakt naar de rest van de songs. Een dikke tweede is Hypnosis, dat me een beetje aan het werk van Waynes (ook uit Italië) doet denken. Get Up, waarin een oud orgeltje de sound bepaalt en het in het Spaans gezongen Hermanos Nascondidos eindigen ex-aequo op de derde plaats. Van de 8 nummers is dit dus de helft! Het zouden er zelfs meer kunnen zijn, want Bunjee Ginger is ook best een leuk nummer totdat de psychedelica de overhand krijgt. Dat is dus geen slecht resultaat, er zijn cd’s die er minder goed van af komen.
Daar de band (alweer volgens het persbericht) geïnspireerd is door coole bands als Animal Collective, Merdian Brothers, King Gizzard & The Lizard Wizard, lijkt het mij dat fans van deze bands de juiste doelgroep zijn die deze cd het beste weten te waarderen.

indianizer625