Bert Hadders en de Nozems – Tjeu

Platex Records

Bert Hadders 325

Bert Hadders is een Groningse folkzanger die in de N-inslikkende provincies furore maakte met zijn kompanen de Nozems. Maakte, dat is inderdaad de verleden tijd van maakt, want na 10 jaar kwam er een einde aan de samenwerking met zijn Nozems: Wyno Bruinsma, Johan Viswat en Marcel Wolthof. Het kwartet bracht tijdens hun bestaan 3 CD’s uit, waarvan nu een selectie van 19 nummers (Hulde, dat is waar voor je geld!) op de CD “Tjeu” terecht gekomen is. Een toepasselijke titel want volgens het bijgesloten persbericht is ‘Tjeu’ Gronings voor adieu, tot ziens.
Het zelfde persbericht vervolgd met:
,,De muziek op “Tjeu” varieert van rock, onversneden popsongs en rock-a-billy tot country en sixties. De onderwerpen van de teksten variëren van deurwaarders, louche bijbelverkopers, stalkers, internetbruiden, groenteboeren en meisjes tot tafelzeiltjes en een onvervalste turfgospel. De taal van Hadders stamt uit de Drents-Groningse Veenkoloniën en is een mengelmoes van door kolonisten ingebrachte taal. In dit geval Drents, Twents, Frans en Duits met een hoofdrol voor het Gronings. Het nummer Kristina is Duitstalig. Een overblijfsel van een poging Duitsland te veroveren”.

Kijk dat is info waar je wat mee kunt en waar ik als jongen van de zachte G blij mee ben, want hoe verder je van een streektaal afwoont hoe minder je er van verstaat!
De muziek ‘an sich’ ligt mede dankzij de de prachtige arrangementen lekker in het gehoor.
De prijswinnaars zijn voor mij de opener Volluk!, Trug Bie Of, het luchtige Woar Blift De Zummer, het Johnny Cash-achtige Elvis, Keuning Van De Bunermond, het bluesy Zo Mui, het aanstekelijke Ik Daans Deur, het bluegrass-achtige Poolse Bruid, het met Caraïbische klanken doorspekte Louise en de turfgospel Beloofde Laand.
Dat zijn er nogal wat en toeval of niet, het zijn allemaal up of midtempo nummers. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een nummer als Kerstfeest Allain – dat bij de eerste tonen iets weg heeft van Blue Bayou – on interessant is, maar verstilde luisterliedjes moeten het meer van de tekst hebben dan hun uitbundige buren op deze CD en dan blijft de streektaal een struikelblok.
Uiteraard is Kristina het meest opvallende nummer want Duits met een Gronings accent zingen is geen kattenpis!
De Groningse muziekscene blijft mij verrassen, na CT Heida (zij is als gastnozem te horen op Trug Bie Of), Martin Korthuis & Eddo Pol, The Sidekicks en gitarist Hendrik Jan Vermeulen (zie recensies elders op deze pagina) kan ik met Bert Hadders en de Nozems weer een band aan het rijtje toevoegen dat mij – in dit geval – een uur lang aangenaam bezig gehouden heeft.
Rest mij nog u te vertellen dat bij deze afscheids CD in het booklet alle Nozems die in het verleden deel van de band uitmaakten eervol vermeld worden, waarbij Bonnie Boonstra, die op Poolse Bruid en Beloofde Laand te horen is, de titel van Goud’n Nozem in de wacht sleepte.

Bert Hadders 625