Jurgen Burdorf - Straight Up Guitar

Burdorf Records

JB300

Straight Up Guitar’ is het 2e album van de Amersfoortse gitarist Jurgen Burdorf. Zijn debuut album ‘Opening Lines’ (2016), werd zeer goed ontvangen bij de liefhebbers van de betere gitaarmuziek, hetgeen er toe leidde dat dit nieuwe (instrumentale) album al binnen een jaar onder de pers lag. Door Jurgen gewoon gitarist te noemen doe je hem te kort, daar mag wat mij betreft best wel het woordje ‘meester’ voor staan!
Op ‘Straight Up Guitar’ hoor je 10 eigen composities die uit een geraffineerde mix van blues, Southern rock en jazz bestaan. Door het laatste wordt ik als liefhebber van de overige twee een beetje uit mijn comfort zone getrokken, maar net als het voor mij iets teveel gaat worden volgt er weer een ritme verandering of andere structuur die mijn aandacht trekt. Dat is knap, meerdere draaibeurten zorgen ervoor dat dit album steeds beter aanvoelt. De opener Going Places kwam bij mij meteen goed binnen, maar het 5.39 minuten durende October was bij de eerste draaibeurt een hele kluif. Gemiddeld luister ik een CD 5 x alvorens mijn mening te geven en zie daar: ook dit nummer – waar ik het stempel fusion op zou plakken - is na iedere nieuwe draaibeurt beter te verteren. Instrumentale muziek is misschien bij het grote publiek iets minder populair en dat zou kunnen komen doordat gitaristen vaak alleen maar gebruik maken van de helft van de snaren en zich verliezen in gierende solo’s. Dat is op ‘Straight Up Guitar’ niet het geval want Jurgen maakt geen onderscheidt en streelt de bas-snaren met even zoveel passie. Op deze cd wordt Jurgen o.a. op toetsen begeleidt door Tico Pierhagen, maar niet in een ondergeschikte rol want beiden vinden elkaar en geven tegengas in solo’s.
Feels About Right is daar een voorbeeld van. Minstreelse klanken worden afgewisseld met funky stuff waarbij de gitaar concurrentie krijgt van toetsen solo’s. Flying Saucers komt ook lekker binnen door zijn harde akkoorden die overgaan naar een melodieuze groove. Een nummer dat het in een romantisch sfeertje met veel kaarslicht goed doet is Evening Glow, lekker laid-back en daarom een juist gekozen titel.
Met Jurgen, Tico, Hugo den Oudsten (basgitaar) en Léon Klaasse (drums) en hun muziek kan je alle kanten op, dat hoor je vooral op Old Town en New Frontiers. Southern rock heeft de nadruk maar gaat geleidelijk over naar andere structuren waarbij in Old Town zelfs een hand-clapping passage voor komt. Jurgen en zijn mannen lijken mij graag te improviseren en een nummer als Tender Logic, dat op de CD 4:12 minuut duurt zou live veel verder uitgewerkt kunnen worden. Ook bij Something’s Buzzing heb ik dat gevoel, maar op dit album wordt het niet al te lang gehouden wat het voor de luisteraar die de live-sfeer moet missen aangenaam om te luisteren maakt. Met Tides Of Time wordt afgesloten, net als Evening Glow een nummer om in een intieme sfeer bij weg te doezelen.
Al met al is ‘Straight Up Guitar’ een CD met prachtig uitgewerkte composities en zal zeker in de smaak vallen bij luisteraars die ook CD’s of Elpees van Steve Lukather, maar ook Mark Knopfler in de collectie hebben.
Ik durf zelfs te stellen – al is het is altijd appels met peren vergelijken (sorry voor de in dit geval misschien respectloze uitdrukking) – dat als onze eigen Jan Akkerman zijn gitaar aan de wilgen hangt met Jurgen Burdorf zijn opvolger al klaar staat!

JB625