WIEBE – Delta

Marista

En dan vindt je een driehoekig pakketje in je brievenbus. Keurig verpakt in een papieren Friese vlag. Nieuwsgierig pak ik het uit en blijkt het de debuut cd van WIEBE te bevatten. Een doordacht idee om deze cd die naar de naam ‘Delta’ luistert in een deltavormige hoes uit te brengen! Hij is te groot om het in het cd rek te plaatsen, dus zet je hem er maar boven op. Slim!
Met enige huivering open ik de hoes. Het zal toch niet zo zijn dat ik geacht wordt om mijn licht te laten schijnen over een aantal liedjes waar ik geen woord van versta? Dat valt in de eerste instantie wel mee, want op de achterkant van de hoes kom ik tot mijn geruststelling grotendeels Engelse songtitels tegen.
‘Delta’ is een concept album van de Friese singer-songwriter Wiebe Kaspers die zich op deze cd met Florian den Hollander (bas, Moog en backings) en Daan Slagter (drums, backings) als trio presenteert.
Om een zo goed mogelijk beeld van dit concept te geven grijp ik – tegen mijn principes in – terug naar enkele regels uit het bijgeleverde persbericht.

“Op het prachtig vormgegeven album ‘Delta’ staat het cijfer 3 centraal. Wiebe wil hiermee uitdragen dat ze een driekoppige band zijn, de band WIEBE! De album titel staat voor de Griekse letter delta, die symbool staat voor het cijfer vier, het verborgen vierde deel van de driehoek. Er staan 12 tracks op dit album, 3 x 3 tracks en de verborgen suite van ook drie nummers.
Dit concept-album bevat allemaal liedjes die te maken hebben met de Quarterlifecrisis. Problemen die je als 25 jarige tegenkomt. Vandaar ook de afbeelding van Rubik's Piramide op de voorkant van de albumhoes. Problemen en hoe je daar mee omgaat. Zoals bijvoorbeeld de 2e track Make Me Yours (featuring Elske DeWall) dat over een driehoeksverhouding gaat.
Op het album zijn drie verhaallijnen/thema's te ontdekken: liefde, vriendschap en carrière. Daarnaast hebben alle liedjes een titel die uit drie woorden bestaat, op één liedje na, namelijk Three. Dat is de song waar alle verhaallijnen samen komen en dat dan weer 3 minuten en 33 seconden duurt!”
Tot zover de perstoelichting waaruit blijkt hoe uitzonderlijk goed over dit concept is nagedacht en gaan we over naar de muziek.

Die bestaat uit een niet alledaagse mix van pop, jazz en fusion. Er wordt voorzichtig – en meerstemmig – gestart met On And On, een interessant liedje dat nieuwsgierig maakt naar meer. Zonder pauze gaat het verder met Make Me Yours, dat anders als de titel doet vermoeden in het Fries wordt gezongen totdat Elske DeWall haar opwachting maakt en er in het Engels vól in gaat. Ook in het fraaie Help, Help, Help worden enkele regels in het Fries gezongen. Daarna wordt het toch echt tijd om het Friese woordenboek er bij te pakken wil je iets begrijpen van Us Heit, Graag en Flean Marianna, Flean. De laatste is trouwens (op de Friese tekst na) geschreven door Glen Ballard en Alanis Morissette. Voor alle andere liedjes was het trio zelf verantwoordelijk, behalve Sjocht it ljocht dat geschreven werd en ook gezongen wordt door de tweede gast die een bijdrage mag leveren op dit verrassende album: Syb van der Ploeg.
Na het uitbundige Follow The Baseline, dat een hutspot aan tempowisselingen is (vooral de uptempo stukken geven me een blij gevoel) en Syb‘s Sjocht it ljocht gaan we meer de richting van luisterliedjes op. Daarvan steekt het smartvolle Love, Come Close boven de anderen uit. Zonder afbreuk aan deze liedjes te doen moet ik toch vaststellen dat het eerste gedeelte van deze smaakvolle cd mij meer aanspreekt, maar zo als altijd: dit is een kwestie van smaak!

wiebe625